התקשרו עכשיו :
074-7145148

גילוי ההמצאה לפני רישום

גילוי-ההמצאה-לפני-רישום

 

יצא המרצע מן השק = באנגלית spill the
beans

ממציא, פרופסור בהמטולוגיה, פנה אלי לפני כמה שנים לגבי אמצאה שהוא הגה זמן רב לפני שפנה שלי. כמה לפני? 30 שנים! במשך השנים שמר לעצמו את האמצאה ופיתח אותה עד שהפכה למפלצת.

גילוי מאוחר כזה הוא נדיר. הרבה יותר שכיח, ובעצם מפתיע כמה שכיח (היו לנו שני תיקים כאלה רק בחודש האחרון), שהממציא מגלה את אמצאתו ברבים רק בהתהוות האמצאה, לפני שרקמה עור וגידים. הסיבה השכיחה הינה כדי להשיג מימון. מלכוד 22: כדי להשיג מימון צריך לגלות משהו על האמצאה, אך גילוי מוקדם מדי עלול לפגוע בסיכויי המימון.

לפי חוקי הפטנטים במדינות השונות, גילוי האמצאה לפני רישום בקשה לפטנט שולל את האפשרות לקבל פטנט, כי האמצאה כבר פורסמה לפני ההגשה. בנוסף, בישראל, ארה”ב ובמקומות אחרים, חלה חובה חוקית הן על הממציא והן על עורך הפטנטים שלו לגלות כל חומר רלוונטי לגבי האמצאה.

אך כפי שכתבתי במאמר קודם על פטנט חמדני, צריך להיות לפטנט ביסוס מספיק. מה עושה הממציא בהתחלת דרכו, שצריך לחשוף את אמצאתו לפני שהיא הבשילה? או שהוא מגיע לעורך הפטנטים לאחר שכבר הוציא את המרצע מן השק בלא יודעין? האם הכל הלך לטמיון?

הדבר הראשון שעורך הפטנטים צריך לעשות הוא לבדוק מתי והיכן האמצאה נחשפה ולנסות להמעיט את הנזק. למשל, אם האמצאה הועלתה לאינטרנט זמן מאד קצר לפני הפגישה, לאתר שהוא לא כל כך ידוע, סביר מאד שאיש עדיין לא ראה את התכן. אם אפשר להוריד את התכן מיידית, אולי כך לא ייחשב כפרסום. הדבר השני עליו לעשות הוא לבדוק את מהות התכן. ייתכן שהגילוי הוא בהיקף שאינו מונע קבלת פטנט.

הדוגמא הבאה ממחישה מצב שבו היה גילוי מוקדם שלא מנע קבלת פטנט: בהחלטה T 158/96 של משרד הפטנטים האירופאי, המידע בפרסום הקודם כלל דיווח על ביצוע הערכה של השפעת תרופה על מחלה מסוימת בניסויים קליניים. הבקשה לפטנט נגעה באותה תרופה לאותו טיפול. ההחלטה נימקה את מתן הפטנט בכך שהתכן של הפרסום הקודם לא איפשר כל הסקה לגבי עצם קיום אפקט טיפולי, שהוא היה הבסיס הישיר והחד משמעי לבקשת הפטנט.

קנה מידה דומה קיים בארה”ב ובמקומות אחרים, אך עדיף לא לשחק באש ולסכן השקעה גדולה על חשיפת כמה מילים, מה עוד שאמות המידה של מה ראוי לפטנט משתנות ללא הרף. במידה והאמצאה עדיין לא בשלה אך צריך לחשוף את האמצאה, כדאי לרשום בקשה עם כל החומר שיש, למשל בצורת בקשה פרוביזיונלית, provisional, ובמקום להגיש בקשה נוספת שנה לאחר מכן, להגיש בקשה נוספת עם חומר נוסף, סמוך לזמן ההגעה לחומר הנוסף, וכך הלאה עד לתום השנה הראשונה, ואז לרשום בקשה\ות על האמצאה הבשלה, שמסתמכת על כל הבקשות שהוגשו במשך השנה.

כללים דומים קיימים לגבי מדגמים.

כדאי להתייעץ עם עורך פטנטים לפני כל גילוי של אמצאה.

שתף:

מאמרים נוספים

פטנט אחיד ובית משפט פטנטים מאוחד

פטנט אחיד ובית משפט פטנטים מאוחד

הפטנט המאוחד ובית המשפט המאוחד (Unitary Patent and the Unified Patent Court ) הם שני כלים שנועדו לחזק ולהשלים את מערכת הענקת הפטנטים האירופית המרכזית הקיימת כיום. הם יציעו למשתמשי מערכת הפטנטים אפשרות חסכונית להגנה על פטנטים ברחבי אירופה באמצעות הגשת פטנט יחיד.

קרא עוד »
אגרת רישום סימני מסחר

אגרת רישום סימן מסחרי

סימני מסחר מהווים סמלים המזוהים עם מוצר, שירות או בית עסק מסוים, ומספקים אמצעי זיהוי חשוב המוגן בחוק כקניין רוחני. בכדי ליהנות מזכויות בלעדיות של סימן מסחרי יש לרשמו אצל רשויות רלוונטיות במדינות ייעודיות. הליך הרישום מצריך בדיקות מקדימות, תיאור נכון של הסימן ובתשלום אגרות. עם The Patenters – המרכז לקניין רוחני, תזכו בליווי מקצועי צמוד לכל אורך הליך הרישום, אשר יבטיח את הצלחתו ואת אישור בקשת רישום הסימן המסחרי.

קרא עוד »

כתוב לנו

התקשרו עכשיו !